Hallo allemaal,
We hebben de oversteek vanaf Sicilie naar Sardinie met z'n allen voltooid(!) en varen nu in het noordoosten van Sardinie, net vertrokken uit Ottiolu marina (een plaatsje gebaseerd op de jet-set plaats Porto Cervo naar een idee van de Aga Khan). We hebben net een nacht betaald en het verderop beschreven record is alweer gebroken, €122/nacht........... (niet leuk meer, maar na de ontberingen achter het anker wel welkom). Ondanks het hoge 'jet-set gehalte' (er was een bijeenkomst van 'Primatist' wanstaltige speedboten met dito heftig ronkende (Porsche?) motoren) geen internet verbinding, dus nu alleen tekst, de foto's plakken we er later wel bij.
Even teruggraven in het geheugen, de laatste weblog is alweer bijna 2 weken geleden en natuurlijk is er ondertussen alweer veel gebeurd........ Tijdens het uitvaren van de haven van Palermo passeren we het supercruiseschip 'Disney Magic' van de Disney corporation

De afstand vanaf San Vito lo Capo naar de zuidoost punt van Sardinie is ongeveer 170 mijl (~ 30 uur). Zaterdagmorgen 21 juli vertrekken we om half negen. Het wordt op een paar 'kleinigheidjes' na een prachtige overtocht. Na een uur of twee motorzeilen (ik haat dat woord, het wordt veel te vaak gebruikt!!!) varen we ineens de potdichte mist in en gaan we net op tijd achter de radar zitten om net een groot motorjacht met vissende dikke mannen te ontwijken.





We blijven lekker 2 dagen in de baai van Carbonara (tevens onze lievelings spaghetti), eten de meest heerlijke lamskoteletjes (erg he...) die je maar kunt verzinnen en gaan dan richting Cagliari
met het idee een auto te huren om het zuiden van het eiland te verkennen, natuurlijk boodschappen te doen en Corry op te halen van het vliegveld. Het is 20 mijl en natuurlijk hebben we tegenwind, dus lekker motorzeilend arriveren we tegen het middaguur en zoeken in de grote haven naar de meest geschikte (lees goedkope) plek om te liggen. Eigenlijk is er niet veel keus, een marina in de oosthoek van de haven (en ver van het centrum) en een steiger in het hartje centrum. We gaan voor de laatste optie en meren met de kont naar de kant af op de steiger alwaar voor de stroomvoorziening alleen 400V stopcontacten aanwezig zijn (!). Als we na lang zoeken iemand vinden die over ligplaatsen op deze steiger gaat, blijkt al snel dat we 'te klein' zijn en dat deze steiger bedoeld is voor 'de groten der aarde'............. We gaan en deze keer maar naar de marina. Later die week zien we inderdaad aan de centrum-steiger jachten liggen waar de 'Mare' makkelijk 4x in past.
(goed kijken, flamingo's)


De marina blijkt een leuke plek met hele aardige staf, die welwillend helpen de boot vast te leggen, ons voorzien van een mooie plattegrond van Cagliari en adressen van leuke restaurants en de autoverhuurders. Aan het eind van de middag wagen we de warme wandeling naar het centrum van de stad, huren voor de volgende dag een auto en verkennen het centrum en de winkelstraten. Cagliari is een leuke stad, niet heel bijzonder, maar aardig genoeg voor een paar dagen. We eten uiteindelijk aan het eind van de dag bij een restaurant aanbevolen door de marina en blijken de hele avond de enige gasten, worden helemaal in de watten gelegd door een fantastiese ober en ook het eten is helemaal goed voor een zeer schappelijke prijs. Na zo een dag is het heerlijk naar huis lopen voor een lekkere nacht slapen. Naast ons ligt een hele nieuwe Beneteau varend onder Nieuw Zeelandse vlag. Er is een stel aan boord met hun 11-jarige zoon en ze hebben de boot dit voorjaar in Duitsland gekocht en vervolgens door het Kieler kanaal, Nederland, Engeland, Portugal en Spanje naar hier gevaren. Ze willen naar de Adriatische zee en daarna de boot voor de winter achterlaten in Turkije. We hebben wel wat informatie met ze uit te wisselen gezien dat wij gaan varen waar zij vandaan komen en omgekeerd.
(erg goed kijken, een 'vlucht' flamingo's)
Een volgende dag ligt er een hele grote X-jachts naast ons met 3 Engelse gasten aan boord (allen werkzaam voor een tuigerij) die als betaald klusje deze boot voor een rijke Turk van Turkije naar Falmouth in Engeland brengen. Ze blijken er wel een klus aan te hebben, de boot heeft geen stuurautomaat, stuurt zenuwachtig (raceboot) en de mee te nemen hoeveelheden water en diesel houden ook niet over (het hele dek staat vol jerrycans). Ze noemen het een 'paid-holiday'.
De volgende dag hebben we de auto en rijden door het zeer drukke verkeer rondom Cagliari. Het wegennet lijkt hier lukraak te zijn 'neergekwakt' en heeft voor ons absoluut geen aanknopingspunten om de weg te vinden. Omdat we later nog willen 'hyper-supermarkten', volgen we een tijdje borden naar een 'Carrefour', zonder die te kunnen vinden (super-ergelijk!!).




Dan is het 'oma Corry komt' dag die net na de middag met 'air One' wordt verwacht (heet het vliegtuig van de Amerikaanse president ook niet zo??).





Omdat de huurauto ook terug moet is Michel al vroeg op pad richting het vliegveld en kan na veel vragen en zeuren (een klantvriendelijke info-balie mist hier dus....) de koffer in ontvangst nemen en worden later op de boot alle 'goedies' gretig in ontvangst genomen. Dan gaan we (eindelijk) weer varen!!! Het plan is om (ijs en weder dienende) de oostkant van Sardinie om te varen en over 14 dagen Corry weer op het vliegtuig te zetten vanuit Olbia (noordoost kant). Natuurlijk gebeuren er weer 'maffe' dingen nu Corry aan boord is. Om te beginnen varen we de eerste etappe richting de baai van Carbonara met een lekkere bakstag wind om in de baai net onder de beschutting van de pier van de marina prachtig te ankeren. Lekker zwemmen en voor oma helemaal vakantie!! De volgende dag met een beetje vaag weerbericht (er is een kleine depressie onderweg ten noorden van ons die voor wat wind kan zorgen) verder langs de oostkust. Stukje voor de wind, daarna 3 uur geen wind, dan zien we de wind (eigenlijk zien we in de verte de golven met witte koppen) en varen vervolgens 2 uur hoog aan de wind met vlagen tot 30 knopen (Bft 7) - voor ons wel mooi genoeg eigenlijk. Gelukkig neemt daarna de wind weer af en landen we in de duurste marina tot dan toe in San Marina Navarrese (€75,-). Leuk dorpje, goede pizza, nieuwe manier van het 'posten' van overlijdensadvertenties gespot (gewoon op A3 formaat aan de muur plakken) en lekker geslapen.

- eerste uur, absoluut geen wind, vlakke zee en een prachtige hoge rotskust vol met grotten en spleten.
- tweede uur, pal voor de wind (Bft3) zuidoost en geen noordwest....., vlakke zee en we steken de baai van Orosei over.
- derde uur, hoge zee, enorme klotsbak met noord- en zuidgaande golven tegenelkaar in - Michel besluit richting de kust te varen om de golven te ontlopen.
- vierde uur, minder hoge zee maar de wind blijft toenemen en is ook gedraaid naar de voorspelde NW hoek (tegenwind).
- vierde uur + een half, vlagen tot 45 knopen met een spreiding van zeker 90 graden,



Vlak voor donker snorkel ik naar het anker om te kijken of het nog goed ligt ingegraven en steek nog maar 10 meter ketting erbij. Het wordt een zeer onrustige nacht met nog maar wat meer wind tot vlagen van 60 knopen (ik wist niet dat de windmeter wist wat dat was). Ongelofelijk hoe het tekeer gaat en ook dat het anker gewoon houd. Brak halen we de volgende morgen en gelukkig neemt daarna de wind snel af tot normale proporties. Die middag kunnen we met de kinderen eindelijk van de boot en zwemmen op het strand als ineens de wind helemaal inkakt en uit zee gaat waaien..... liggen we ineens lagerwal. Ergo er is hier geen touw aan vast te knopen. Die avond is het windstil en het is voor ons niet te bevatten dat we nog geen 12 uur daarvoor orkaan-vlagen om de oren hadden. Nu het goed is afgelopen is het natuurlijk wel weer een ervaring rijker en een mooi verhaal voor bij de borreltafel. Hoera voor Corry dat ze zonder morren dit natuurgeweld met ons heeft doorstaan!! Na een gelukkig rustige en welbestede nacht (het hele circus slaapt als walrussen) varen we verder naar het noorden en komen na een rustig tochtje aan in Porte de Ottiolu waar we afmeren in de marina.

Benieuwd wat we verder nog voor maffe avonturen met Corry gaan beleven? Daarover meer in een volgende 'blog'
Tot de volgende keer! Ate a vista, crew 'Mare Cognitum'.