
De 'schildpadden-excursie' met Terry en Wouter draait een beetje op een teleurstelling uit. Zo overtuigd als we zijn dat we schildpadden van heel dichtbij zullen zien, blijkt de natuur wederom niet 'te sturen'. We varen diverse keren op en neer rondom de plek waar we eerder de prachtige beesten hadden gezien en krijgen uiteindelijk 2 keer op enige afstand een schildpad in beeld. Dus gelukkig wel aangetoond dat ze er zijn...........

Die vrijdag proberen we tot 2 keer toe Griekenland te verlaten, maar de 'Griekse goden' vinden het kennelijk voor ons nog geen tijd om te gaan. Eerst nog even lekker op ons favoriete Zakynthos strand gezwommen en wat laatste boodschappen gedaan en toen de boot vertrek-gereed gemaakt. Dan rolt er een Navtex weerbericht uit het printertje met een waarschuwing voor noordwest 6 later afnemend 4-5.

We motorzeilen rond de prachtige steile en witgekleurde zuidwest punt van Zakynthos om in de verte een witte zee te zien die als we dichterbij komen inderdaad 'rookt'. Van collega Joost, die hier al een keer had gevaren, had ik al begrepen dat de zuidwest kant van Zakynthos een echt 'windgat' is en hij ook al eens onverrichter zake was teruggekeerd. Felle windvlagen van 7 en een vaste wind van 6 zorgen voor een wild steigerende 'Mare' en het besluit om om te keren en terug te gaan naar de ankerplek in de baai is snel genomen. Twee uur later gaat het anker weer in de grond. Over het algemeen gaat de wind er hier s'avonds uit en we bedenken om het dan later maar weer te proberen. De rest van de middag is het ook op de ankerplek onrustig, maar tegen zevenen neemt de wind behoorlijk af en wordt poging 2 ondernomen.

Zaterdag een lekker nachtje verder, kijken we met argusogen naar alle weersinformatie de we binnen bereik hebben. We zien een Transavia toestel en (denken we) Wouter en Terry vertrekken (zonder dat zij weten dat ze over ons heen vliegen). We denken vanmiddag of vanavond (zaterdag) weer te gaan en hopelijk is 3 keer scheepsrecht!! Voorspelde wind is NW/N 4, afnemend 3 en een 'moderate sea'. Die ochtend ontmoeten we op het strand een Duits stel die met 2 kleine kinderen iets verderop liggen geankerd en ook liggen te wachten op een goed weerbericht voor een oversteek naar Italie. Zij blijken een andere vorm van weerberichten ontvangen te hebben (via SMS op hun mobiele telefoon) en zeggen dat er die avond nog tot windkracht 6 wordt voorspeld voor de kust van Zakynthos. Het besluit valt zeer snel, we gaan niet vertrekken en luieren de rest van de middag op het strand. Uiteindelijk vertrekken we zondag 1 juli rond 1 uur s'middags, zeggen de Duitsers gedag die hebben besloten om maandag te vertrekken en verlaten de 'Sainte Anne'-achtige baai (voor niet insiders; Sainte Anne is een redelijk grote baai bij het gelijknamige plaatsje op Martinique - Caraibisch gebied, waar rondom oud-en-nieuw 1997/1998 diverse Nederlandse zeilschepen voor anker lagen, we gezamelijk oud-en-nieuw hebben gevierd en ik Nelly ten huwelijk heb gevraagd. Sainte Anne is niet uitzonderlijk mooi, maar toch erg aantrekkelijk, de juiste winkels, de juiste sfeer, een paar goede restaurants, helder water, een mooi strand en een heerlijke temperatuur van het water om fijn te zwemmen. Keri-lake Zakynthos heeft bijna allemaal dezelfde goede eigenschappen + natuurlijk de schildpadden).
De eerste uren zijn nog best onaangenaam, hoog aan de NW wind (4 tot 5), Fenna die weer zeeziek wordt en een redelijk hoge zee. Tegen de avond neemt, zoals door het weerbericht beloofd, de wind behoorlijk af en motorzeilen we de nacht in.


Tegen de 2e nacht op zee, waarin wind en zee weer aardig aantrekken, zien we tegen de achtergrond van de ondergaande zon de contouren van de Italiaanse zuidkust.
Nog 60 mijl te gaan. Bij het ochtendgloren kunnen we de Italiaanse kust goed zien en koersen we de straat van Messina in alwaar, zoals reeds door meneer Heikell (de man van de pilot) opgemerkt, een stevige tegenwind staat (25 - 30 knopen) en we met de motor vol bij een knoop of 4 overhouden.
Het is een behoorlijk drukke zeestraat met grote containerschepen en ander vrachtverkeer. De schrik slaat ons vervolgens nog even om het hart als de motor een paar keer flink terugzakt in toeren. Zonder motor wil je hier echt niet varen!!!
Er is geen aanwijsbare reden en gelukkig doet ie snel weer normaal (misschien wat vuil e.d.in de diesel). Aan bakboord Sicilie met jammer genoeg door de heiige lucht een wazige blik op een zachtjes rokende Etna.
Goed kijken, Etna & rook.......
Langzaam naderen we Reggio Calabria en 46 uur na vertrek uit Griekenland meren we, door de harde wind, moeizaam af in de zeer kleine marina in een gedeelte van de commerciele haven. Fenna is gelukkig alleen de eerste dag zeeziek geweest en wondelijk genoeg daarna geen centje pijn meer........... wie het weet mag het zeggen?!!




- vertrek, hoog aan de wind, NW 4-5
- na 6 uur complete windstilte gedurende de eerste nacht

- s'middags, halve wind, Z 3-4
- tegen de avond en gedurende de nacht, hoog aan de wind ZW-W 3-5
- tegen de ochtend complete windstilte
- straat van Messina, N 5-7
In ieder geval wordt je op een boot met zeiltjes wel bezig gehouden en is het maar goed dat de motor goed kan meehelpen.


Ook 'laven' we ons aan de onbeperkte stroom en het water welke we hier in de marina onbeperkt tot onze beschikking hebben. De laatste keer dat we dat onbeperkt tot onze beschikking hadden was 5 weken geleden in Gouvia marina op Corfu. We douchen tot we ribbelhuidjes krijgen, hebben lekker warm water, wassen eindelijk weer eens met ons mini wasmachientje i.p.v. op de hand de achterstallige was en hoeven niet te sparen op stroom....... heeeeerlijk!!!!

- Noordkust Sicilie, met bezoek aan de (vulkanische) Eolische eilanden, ~11-7 tot ~25-7 (~240 zeemijl)
- Oversteek naar Sardinie, ~26-7 tot ~29-7 (~150 zeemijl)
- Oost en noordkust Sardinie (en mogelijk bezoek zuidkust Corsica), ~29-7 tot ~12-8 (~230 zeemijl)
- Oversteek naar Balearen (Menorca), ~12-8 tot ~15-8 (~190 zeemijl)
- Balearen, Menorca - Mallorca, Ibiza en Formentera, NE naar ZW, ~16-8 tot ~11-9 (~180 zeemijl)
- Spaanse kust tot Gibraltar, ~12-9 tot ~22-9 (~380 zeemijl in 'sneltrein vaart')
- Gibraltar naar Algarve (Lagos oid), ~23-9 tot ~15-10 (~220 zeemijl)
P.S. Mochten er mensen zijn met zeebenen (en zonder kinderangst), die het leuk vinden om met ons over te steken naar Sardinie of Balearen (voor de ervaring, de gezelligheid en om Nelly te ontlasten/ evt. voorwaarden in overleg/ in principe willen we bijdragen in de vliegkosten), dan even een mailtje naar; marecognitum.enkhuizen@gmail.com
We kijken nu uit naar het bezoek van Hans (broer van Nelly), Denise en Bouke die in Tropea deze week vakantie komen vieren en ons komen opzoeken. Gezellig!!!! Ondertussen de hele morgen met de kinderen op zoek naar een internet cafe, gasflessen om te koken en vers fruit en groente. We lopen de hele stad door en vinden veel telefoon winkeltjes om goedkoop wereldwijd te bellen, maar een internet verbinding........... Ook gasflessen is (en blijft) een soort probleem. We kunnen nieuwe 5kg flessen aanschaffen voor veel geld met een ander reduceer als we nu gebruiken. Niet dus, straks in Spanje zeker alles weer opnieuw aanschaffen. De oplossing is waarschijnlijk 'Camping gas', maar nog niet gevonden.


Op dit moment, vrijdag 6 juli, liggen we verwaaid (windkracht 5 en golven tot 4 meter) en wachten op minder wind om verder te varen naar Tropea, een kustplaatsje op de wreef van de Italiaanse laars, waar Hans, Denise en Bouke vanaf gisterenmorgen dichtbij verblijven. We hebben Reggio Calabria wel gezien en de plek waar we liggen is voor de €60,- per nacht middenin een industrie haven niet bepaald aantrekkelijk. Hopelijk morgen minder wind om de 40 mijl te kunnen varen.
Tot de volgende keer! Ate a vista, crew 'Mare Cognitum'.