21 August 2007

Porto Colom, Mallorca

Hallo allemaal,

Ik lig baai van Colom, Mallorca en heb hierheen een leuke dag zeilen gehad, eerst bakstagwind (zoals voorspeld) maar naarmate de reis vorderde halve tot redelijk aan de wind. In ieder geval, de 'Mare' wist er raad mee (ook bijna leeg, bijna geen diesel meer en al helemaal geen water) en liep tussen de 6 en 7 knopen. Ik ben zelfs Spaanse jachten voorbij gevaren met volle bemanning en 2 riffen in de zeilen................... Na een lekkere nachtrust op het ankertje in de overvolle baai van Colom wordt ik de volgende morgen wakker van onweer, hevige regen en stevig aantrekkende wind. Ook hoor ik zenuwachtige stemmen buiten en dat blijkt niet voor niks, ik heb bakboord en stuurboord een jacht langszij (!)....... Eerst maar eens de motor starten, ik lig ook niet al te ver van de rotsen........... Terwijl ik naar voren loop wordt me al duidelijk dat het om 2 huurboten gaat (onder Duitse vlag) met Spanjaarden aan boord. Ze kijken mij aan als de 'Messias'............ en het enige dat ik weet uit te brengen is 'START YOUR ENGINES, GET YOUR ANCHOR AND THE HELL OUT OF HERE!!!!!', ze blijven aardig apaties en daarop besluit ik het zekere voor onzekere te kiezen en ga vooruit stomen richting mijn anker. Resultaat is dat de 2 jachten ineens los zijn en richting de rotsen drijven, dat maakt indruk en ineens brommen er motoren en hoor ik ankerlieren....... Ze gaan weer ankeren op een hele andere plek en ik controleer door hard achteruit te slaan het 'houden' van het anker nog een keer. De rest van de dag druk met huurauto zoeken (blijkt niet eenvoudig en een eind lopen) en schoonmaken voor de ontvangst van Nelly en de kinderen morgen.

Een volgende keer weer een 'blog' van de 'volledige' bemanning!!! Adios, Michel.