17 May 2007

Onze 'tante' Nanda - week

Hallo allemaal,

Donderdagochtend 17 mei. We liggen nabij Dubrovnik, in de industriehaven Gruz (2 km van de oude stad van Dubrovnik).
Nu nog even met z'n 6-en, maar over een paar uurtjes gaat Nanda weer per taxi en vliegtuig terug naar Nederland.
We hebben een leuke tijd gehad met haar en veel beleeft en gezien. Onze laatste update was vanaf Hvar en vanaf eiland Hvar zijn we zaterdag 12 mei naar Korcula gevaren.
Het weer was mooi, stralend blauwe lucht en zelfs een beetje wind dus de halfwinder werd uitgepakt.
Op Korcula een plekje gezocht aan de kade in de oude stad, prachtig bewaard gebleven en natuurlijk het geboortehuis van Marco Polo bezocht.
Verder de gebruikelijke kerken, kathedralen en andere zaken bekeken.
De oude stad is gebouwd volgens een visgraatpatroon met een centrale as en haakse zijstraten waardoor bij hitte er een koel briesje door de straten waait.
De felle en koude Borawind heeft juist geen vat op de stad. Daar is dus wel over nagedacht!!! Het was er nu heerlijk koel. s'Avonds lekker uit eten met een grandioos uitzicht.
Volgende ochtend een langere tocht op het programma (25 mijl) naar Mljet.
Weer het zeil omhoog en in de verte dolfijnen gezien. Jammer genoeg bleven ze op een afstand.
Op de noordwest punt van Mljet voor anker in een mooie baai in een natuurpark. Bij het binnenvaren van de baai hadden we de mogelijkheid om aan te meren bij een van de drie restaurants, die een eigen kade hadden. Het personeel stond overal al klaar om een lijn aan te nemen. Toch maar aan een mooring, maar die bleek ook van een restaurant te zijn, en we wilden niet uit eten (bootje langszij.... aan de mooring is moeten eten!!). Een stukje verder dan maar voor anker.

Volgende dag op excursie met een busje en een bootje naar een zoutwater binnenmeer met een eiland waarop een klooster. Dus een eiland op een eiland.
Leuk tochtje, Jitse mocht nog even sturen in het bootje, dus die was helemaal trots. In de middag ankerop en naar een zwembaaitje aan de andere kant van het eiland. Eindelijk zandstrand!!! het eerste wat we hier aantreffen. Heerlijk gezwommen, want het was die dag behoorlijk warm (30 graden).
We lagen als enige in de baai en 's avonds uiteten geweest bij Konoba Ante en Maria. De moeder van Maria was een oud, krom vrouwtje van 89 jaar, in zwarte dracht met nog slechts enkele tanden in haar mond, maar gek op kinderen en de kinderen kregen een "lekkere"knuffel..
Jitse was ook hele gesprekken aan het houden met Ante; die de vis en het vlees aan het grillen was in een soort schuurtje. Leuk om te zien hoe dat dan gaat met handen & voeten.
Dinsdag 15 mei vroeg uit de veren en naar een van de Elafiti (Loput) gevaren. Een rij van kleine eilandjes voor de kust van Dubrovnik. Gebruikt door veel dagjesmensen die aangevoerd worden door diverse schepen en scheepjes. In het hoogseizoen moet het hier heeeeel druk zijn. Op het eiland was men nog "druk" bezig met leidingwerk en overal lag de straat open.
Lekker uitgekiend. Hier ook weer het plaatsje bekeken en 's middags heerlijk nog even naar het zandstrandje om te zwemmen en te spelen.
s'Avonds door naar Gruz waar we nu in de haven liggen. We moesten inparkeren achteruit met 2 lijnen op de wal en het anker ervoor en we kwamen met de anker van een ander jacht in de knoop.
Wat een gedoe....na wat gerommel en gevloek kwam het toch weer voor elkaar en liggen we nu aan de wal. het stinkt hier en het drukke verkeer raast achter ons langs. Ook de vuilnisbakken-oma's (oude dametjes die vuilnisbakken nazoeken op blikjes en flesjes waar ze nog wat geld voor krijgen) duiken weer op...welkom in de grote stad!!
Woensdagochtend eerst maar eens de was en wat opruimen. We hebben stroom en water, dus een douchebeurtje kon onderhand ook geen kwaad. Nanda ging alvast lopend op pad naar De Stad en wij hadden afgesproken om elkaar aan het begin van de middag te ontmoeten bij de Poort. De hele familie, keurig schoon, in de bus geladen en na een kort tochtje stonden we bij de welbekende stadswallen van Dubrovnik.
Wat een heksenketel!!! Overal groepen toeristen met gidsen, backpackers en medenederlanders die de stad komen bekijken. We hebben onderhand natuurlijk al heel wat middeleeuwse stadjes gezien en Dubrovnik is echt heel mooi.
De meeste indruk maakte echter de memorial room voor de omgekomen Kroaten van de oorlog 1990-1995. De foto's van Dubrovnik in brand en kapot geschoten gebouwen maken de geschiedenis levend. Intussen is alle schade hersteld en er is niet veel meer van te zien (hier en daar nog wat 'butsen' in gebouwen).
Ook nog even nieuwe schoenen gekocht, mijn oude "nieuwe" zijn immers in Trogir "geleend" en niet meer terug gebracht. Ook Sjoerd heeft een paar nieuwe sandalen gekregen waarop hij intussen lekker rondstapt. Met z'n blonde koppie en z'n stralende glimlach krijgt ie veel aandacht hier.
Straks nog even boodschappen doen bij een dichtbijzijnde grote supermarkt, Nanda uitzwaaien en dan gaan we richting Cavtat om uit te klaren uit Croatie en dan vervolgens naar Montenegro.
De komende weken lijken we in een internet 'luw' gebied te zijn, dus als we al wat op de weblog kunnen zetten dan gaat dat via de mobiele telefoon (ervan uitgaand dat die wel werkt) en zal het alleen tekst zijn en geen foto's.
Alle ontvangen e-mail (bedankt allemaal!!) zullen we binnenkort ook proberen te beantwoorden. Alleen nog even een speciale vermelding voor Rienk; gefeliciteerd met je verjaardag!!!