30 April 2007

Rab tot Zadar

Na de laatste korte updates weer tijd voor een langer verhaal (via wederom een gratis internet verbinding, Croatie is de internet hemel!!!!!).

Op Rab kwamen we de 28e aan. Na het strand van Baska op het eiland Krk was het weer tijd om te hoppen naar het volgende mooie eiland. Rab is oud en prachtig. Het staat bekend om zijn mooie aangezicht. Ook hier weer een oude stad gebouwd op de kliffen en rijst op uit zee. Het is even sjouwen om ook Sjoerd in z'n karretje boven te krijgen maar het uitzicht maakt alles goed.

Tussen de smalle straatjes ineens vrolijke herrie....Jitse en Fenna hollen vooruit om te zien wat er te beleven valt. Daar komt een ware bruiloftsstoet ons tegemoet. Mooi bruidspaar met daarachter veel in klederdracht uitgedoste feestgangers op weg naar de kerk. Er werd gezongen en accordeon gespeeld en de Kroatische vlaggendrager, met een borreltje teveel op, was een gevaar voor zijn omgeving.
Later die avond zagen we het nieuwe paar romanties wegvaren in een klein (huwelijks)zeilbootje uitgezwaaid door de feestgangers en omringd door veel rook van vuurwerk.

Volgende dag de 29e door naar het eiland Pag. In het verleden een piratennest, wij meren af in een klein duf plaatsje Simuni. Eigenlijk weinig te beleven maar wel voor het eerst een wandeling door het "platteland". Hoewel plat natuurlijk ook maar betrekkelijk is....Ongelofelijk, maar ze stapelen de stenen op het land allemaal op tot muurtjes, eindeloos werk en stenen te over. Het is nu lekker weer, maar in de zomer zal het hier bloedheet zijn. Er lopen hier wat schapen rond, de kaas is beroemd. De Mare ligt net buiten de marina (we blijven echte Hollanders) en we weten niet precies of we nu aan openbaar water liggen of afgemeerd zijn in iemand's achtertuin. We wagen de gok en hebben mazzel. Niemand gezien die plek of geld komt innemen.
Vandaag ook de eerste vis gevangen. Eerst beet op de molen aan de boot, maar die vis (vast een hele grote..) ging er met haak en al vandoor.

Toch nog genoegdoening als de mannen 's avonds een klein visje vangen vanaf de boot. Het is een lipvis met mooie kleurtjes en na eventjes in het aquarium te hebben rondgezwommen laten we hem gauw weer gaan.
Vandaag KONINGINNEDAG 30 april varen we van Simuni naar Zadar. Het weerbericht van de navtex voorspelde plaatselijk veel wind en sudden storms maar we hebben er niks van meegekregen. Weer op de motor tegen de wind in, in zo'n 4 uurtjes naar Zadar gevaren.Wel vanochtend weer dolfijnen gezien!!!! Ze bleven helaas op enige afstand, maar ook dan is het toch weer bijzonder.
(!!! weer.............. !!!!! van dat oude romeinse spul................)

Zadar is een redelijk grote plaats met een grote haven waaruit de ferries vertrekken naar de eilanden. We kunnen alleen terecht in de (beveiligde) Marina en dat doen we dus ook maar. In de oorlog met Servie is de stad 7 maanden belegerd geweest en het is voor het eerst dat we in gebied bevinden waar ca. 12 jaar geleden de granaten door de lucht vlogen en mensen omkwamen.
Nog nooit zo dicht (in de tijd) bij een oorlog geweest. Nog steeds veel huizen met schade, maar misschien is het voornamelijk onze fantasie die overal kogelgaten ziet. De mensen zijn hier stug en er wordt weinig gelachen op straat. De grote verschillen tussen arm en rijk zijn duidelijk te zien in de dikke nieuwe auto's en de trendy-dure-spullen-winkels aan de ene kant en de oma-tjes die de vuilnisbakken napluizen op statiegeldflessen en blik aan de andere kant. Er is hier zelfs een Gaastra-winkel??? met alleen Gaastra-spul!!! Het moet toch niet gekker worden!!! Ook nog even een triest bericht....Sjoerd is WEER zijn knuffel (aangeschaft op Schiphol omdat de oude in de auto was blijven liggen) kwijt. We hopen dat Nijntje een goed thuis krijgt bij een Kroaties kind en dat Nanda straks niet vergeet Sjoerd z'n knuffeltje mee te nemen als ze onze kant op komt...

Wat hier ook opvalt, iedere Kroaat heeft een mobiel, welke ook zeer frequent wordt gebruikt. In auto's, op straat, in winkels, 'you name it' en er staat een Kroaat te bellen. We zagen zelfs een (in onze ogen) zwerver laveloos op een bankje liggen waarna z'n mobieltje afging en er een gesprek volgde..........

Morgen 1 mei is het hier een feestdag. Wij zijn van plan om een plekje te zoeken op een van de eilandjes hier en weer eens lekker op het strand te rommelen....., tevens Mieke Beemsterboer van harte gefeliciteerd met je 37e verjaardag!!